Свободата в българското общество
Три
милиона българи, работещи за малки и средни предприятия. Това е необходимо, за
да се създадат условия за истинска свобода. Има още две условия, но ние ги
изпълняваме или поне сме много близо до тях. Високи нива на грамотност (над
90%) и висок процент на хора с бакалавърски и магистърски степени (над 40%) е
второто условие. Висока трудова мобилност и преобладаващо градско население е
третото условие. Това са необходимите условия за свобода – икономическа,
социална, психологическа и т.н. Тогава, вероятно ще има и повече свободни
медии. И повече хора ще използат медиация вместо съдебни спорове. И ще има
активно гражданско участие в обществения живот
- съвети, комисии, кампании, които съпътстват работата на политическите
партии и държавните институции през целия цикъл, а не само по време на изборни
кампании.
Три
милиона работещи, с по три деца, с по три дипломи. Това трябва да е визията за
България. България – земя на математици, народни танци и рози.[1]
За
да има условия за истинска демокрация в България трябва 70% от земеделието да е
семейно и да НЕ зависи от държавни субсидии. 70% от работещите трябва да
работят за малки и средни фирми (а не за държавни институции или големи
корпорации). При тези условия хората се усещат наистина свободни (и отговорни)
и активно използват демократичните институции, за да защитават интересите си и
да се договарят с други социални групи.
Само
по себе си материалното благополучие не води автоматично до свобода.
Индустриализацията може да бъде успешно извършена и от авторитарни режими. В богати общества като Саудитска Арабия няма
демокрация.[2] В материално развити
общества може да преобладват консуматорски нагласи, които подронват
демократичните институции – хората се стремят да увеличават потреблението си
като жертват принципите и свободата си. Домакинства с високи нива на
задлъжнялост по трудно могат да правят свободни избори. Те са зависими от
финансови институции или от държавни програми за подпомагане и това намалява
пространството за свободни избори от тяхна страна. Развиват се клиентелизъм и
друг тип зависимости.
Войни,
икономически депресии, природни бедствия, конкретни политически лидери и други
фактори безспорно също имат влияние. Но това не променя основната тенденция – икономическото
развитие, нивата на образование и социалната мобилност създават условия за
демокрация.
В
началото на процеса хората гледат само непосредствения си интерес и търсят
практическа полза – защита на собственост, намаляване на риска и др. – от
демократичните институции. Едва след 20 години пратика в демократично общество
свободата, толерантността и др. стават цености сами по себе си и хората са
готови да инвестират, време, усилия и средства за тяхното поддържане.
Двама
изследователи на ценностите (Inglehart и Christian Welzel, www.worldvaluessurvey.org) формулират теория за развитие на демокрацията
въз основа на над 20 години изследвания. За да има истинска свобода, е
необходимо поне 70% от хората да контролират важните аспекти на живота си в
продължение на поне 20 години. Контролът върху тези аспекти дава усещането за
контрол върху собствени живот, кара хората да правят дългосрочни планове, да
поемат отговорност за съдбата си и да са склонни да се договорят с другите.
Т.е., развиват умения, които са условие и необходимост за развитие на
демокрация.
Авторите
определят три аспекта като важни за развитието на демокрацията: (1) материални
средства, (2) интелектуални умения и (3) умения за работа в мрежа. За да се
измерят тези три аспекта се ползва индексът на Vanhanen (1997) за „властови
ресурси.” (1) Материални средства – делът от семейни ферми претеглен спрямо
делът на земеделието като процент от БВП. (2) Интелектуални умения – грамотност
и разпространение на след-гимназиално образование (бакалавър и магистър). (3)
Умения за работа в мрежа – измерване на социалната комплексност: диференциация
на заетостта и процент на градското население.
Без
да твърди, че връзката е съвсем пряка (корелацията е в определени фази, има точки
на пречупване), авторите показват как икономическият просперитет води до
подкрепа за демокрацията. Движението на обществата от земеделски към
индустриални, а после към пост-индустриални в последните 50-60 години води до
промяна в ценностната ориентация. От традиционна към секуларна ориентация
и от оцеляване към себеизразяване. Тези ценности водят до желание за
демократични институции у хората и у склонност към по-отговорно поведение в
елита.
България
е посочена от авторите като една от страните със секуларна ориентация и с
насоченост към оцеляване. Необходимо е нашите ценности да се променят към
себеизразяване. Ценностите се променят само с условията на живот. Само
използването на нови социални, икономически и политически инструменти за
продължителен период от време – и то успешно използване на механизмите, хората
са доволни от това, което получават – води до промяна на ценностите. Опростено
казано трябва няколко милиона българи ежедневно да бъдат насърчавани да дават
мнение за подобряване на условията на работа, живот и т.н. и даваните мнения да
водят до по-добри резултати за всички. Тогава възможността да се изказваш
свободно и да търсиш реализация на потенциала си ще стане по-важна от
сигурността на физиологичното и икономическо оцеляване.
Както
се вижда на картата, най-напред в двете дименсии са европейските протестанти –
Германия и скандинавските страни. Англоговорящите са напред в себеизразяването,
но с все още традиционна ориентация. Т.е., силно религиозни по начин, който
влияе върху вземането на решения в обществения живот. Повечето бивши
социалистически държави (с изключение на Румъния, Азербейджан, Армения, Грузи и
Босна и Херцеговина) са със секуларна ориентация, но ориентирани към оцеляване,
а не към себеизразяване. Ниско и по двете дименсии за страните от Африка и Южна
Азия. Данните са от 2008 година.
В
една статия[3] авторите описват
разминаванията между очакванията на елита и на хората. В Иран хората подкрепят
демокрацията, макар елитът да не я допуска. В Унгария, Естония, Кипър, Полша,
Латвия и Литва има повече реална демокрация, отколкото би се предположило по
нивото на развитието на ценостите. Вероятно влияние върху това има включването
в Европейският съюз, което макар и с икономически подбуди води до реално
по-високи нива на демокрация.
Защо
споменах в началото три неща по три? Три милиона работещи са необходими за да
се променят ценностите. Спрямо населението на България при оптимална заетост
целта е три милиона. По три деца на семейство са необходими, за да се развиваме
като общество. Няма какво да се заблуждаваме това е проблем номер едно на
българското общество – намаляване и застаряване на населението. За да се
осмелим да имаме по три деца ни е необходима сигурност. Отглеждането на три
деца е голяма отговорност и допълнително ще допринесе за промяна на ценностите.
Трите дипломи са необходими, за да сме сигурни, че няма да останем без доходи.
Средно образование, чужд език и висока компютърна грамотност са пример за
минимумът от три дипломи, които трябва да имаме. Гимназия, бакалавър и магистър
е по-добрия вариант.
Да
обобщим. Има много фактори, които влияят върху развитието и поддържането на
реална демокрация. Две са основните ценностни ориентации, които подпомагат
демокрацията – секуларност и себеизразяване. Те се зараждат и поддържат от три
фактора: степента на икономическа свобода за болшинството индивиди, степента на
образованост и степента на социална комплексност. В България има висока степен
на образованост и сравнително висока социална комплексност. Липсващото звено е
икономическата независимост за болшинството граждани. В момента населението в
България е около 7.3 млн. Работещите са около 2.2 млн. От тях поне 500 000
са пряко или косвено зависими от държавата и големи корпорации.
За
да има истинска свобода в България са необходими 3 милиона работещи за малки и
средни предприятия.
[1] Дори
и да не сме най-добри в света по математика, има световно признание за
българската школа в подготовка на математически таланти. Народни танци има във
всички страни, но у нас те придобиват друго измерение – и се поддържа културна
традиция, и се използват като поддържане на физическа форма, и най-вече са
инструмент за социално свързване – особено в пост-индустриалната градска среда.
От асоциацията с розите няма смисъл да бягаме – тя е устойчива във времето.
[2] Макар
и материално богати и добре образовани почти всички там зависят от държавата.
Няма алтернатива на икономическата зависимост от петролната индустрия. Дори и
частните предприятия зависят от държавната корпорация и придохите от петрол.
[3] How Development Leads to Democracy, What We Know About Modernization, By Ronald Inglehart and Christian Welzel, March/April
2009,
http://www.foreignaffairs.com/articles/64821/ronald-inglehart-and-christian-welzel/how-development-leads-to-democracy
Автор: Никола Йорданов, социален психолог
Коментари
Публикуване на коментар